dinsdag 8 januari 2013

Jeugdzorg plaatst meisje bij misbruiker



AMSTERDAM – telegraaf 8 januari 2013


Een meisje dat 7 jaar geleden door haar lerares uit Zuidplas zou zijn misbruikt, is indertijd door Jeugdzorg bij de docente in huis geplaatst.

Dat schrijft Omroep West. Het meisje was 13 toen zij door problemen thuis op straat terecht kwam. Jeugdzorg is gaan zoeken naar een pleeggezin en de lerares bood zich vrijwillig aan, weet de omroep.

Volgens het meisje was zij al 9 maanden misbruikt toen zij in het gezin van de vrouw werd geplaatst. Jeugdzorg heeft nog geen antwoord op de vraag waarom ze niets afwisten van het misbruik, aldus de omroep.


ZUIDPLAS - Het meisje dat zeven jaar geleden seksueel zou zijn misbruikt door haar lerares Heleen T. uit Zuidplas, is door Bureau Jeugdzorg in die tijd bij de docente in huis geplaatst. Dat zegt het inmiddels 20-jarige slachtoffer tegen Omroep West.

Het meisje was 13 jaar toen zij door problemen thuis op straat kwam te staan. Jeugdzorg besloot het kind in een pleeggezin te plaatsen en T. bood zich vrijwillig aan. Het 13-jarige meisje zegt dat ze negen maanden lang werd misbruikt door haar lerares, voordat ze in het gezin van de lerares terecht kwam.

Jeugdzorg bevestigt dat het meisje een tijdje bij de lerares heeft gewoond, maar heeft nog geen antwoord op de vraag waarom ze niets afwisten van het misbruik.

Problemen

Het 13-jarige kind van gescheiden ouders had problemen thuis en sprak daar veel over met haar 38-jarige lerares en mentrix van het Antoniuscollege in Bodegraven. ‘Op het moment dat ik naar de middelbare school ging, liep het thuis niet lekker. Ik verhuisde van mijn moeder naar mijn vader en had hier veel moeite mee. Heleen T. was mijn wiskundelerares. Ik had regelmatig gesprekken met haar en onze band groeide’.

‘Ik vertrouwde haar en vertelde haar alles. Mijn vader werkte veel en was onregelmatig thuis. Heleen T. kwam mij vaak ophalen met haar auto. Eerst was het ergens een wandeling maken, of uit eten. Daarna ging zij alleen maar verder’, zegt het slachtoffer tegen Omroep West.

Misbruik

Volgens het slachtoffer heeft het seksueel misbruik bijna een jaar geduurd, van september 2006 tot juni 2007. ‘Zij liet mij beloven dat ik mijn mond zou houden omdat zij anders haar baan kwijt zou raken en problemen in haar gezin zou krijgen. Ik beloofde dit en heb het misbruik jarenlang voor me gehouden’.

Kort voordat het 13-jarige meisje werd opgenomen in het gezin van de lerares uit Zuidplas, stopte het misbruik. ‘Op een dag kwam Heleen T. mij ophalen omdat ze iets belangrijks moest bespreken. Ze vertelde mij dat het niet zo verder kon en dat het zou stoppen. Ik was heel erg opgelucht’.

Pleeggezin

Het meisje woonde tweeënhalf jaar lang bij het gezin van de nu 44-jarige verdachte. ‘Bij mijn vader thuis ging het niet meer, dus ik moest een andere woonplek zoeken. Uit wanhoop heb ik Heleen T. gebeld. Zij kwam mij ophalen en de dag erna zijn we naar jeugdzorg gegaan’.
Jeugdzorg bevestigt dat het meisje een tijdje bij de lerares woonde. ‘Het is normaal dat we in zo’n geval eerst kijken naar de kennissenkring van een kind. Buren, grootouders, andere familie en in dit geval dus een lerares’, zegt een woordvoerder van Bureau Jeugdzorg.

School

Volgens het slachtoffer hadden ze op het Antoniuscollege in Bodegraven wel vermoedens dat er iets niet goed zat. ‘Mijn moeder moest op school komen voor een gesprek met de toenmalige directrice. 

Zij had vermoedens dat er meer speelde tussen mij en Heleen T. Ik heb altijd ontkend dat er iets zou zijn. Ook Heleen T. heeft een gesprek gehad met iemand van de scholengemeenschap’.

Volgens het slachtoffer leverden die gesprekken niets op. De huidige rector van het Antoniuscollege wist tot voor kort van niets. Ook de Rotterdamse middelbare school waar de 44-jarige T. tot vorig jaar nog werkte, was niet op de hoogte.

Aangifte

Het inmiddels 20-jarige slachtoffer deed een half jaar geleden aangifte van seksueel misbruik. In maart start de rechtszaak tegen Heleen T. uit Zuidplas. De 44-jarige vrouw heeft een tijdje vastgezeten, maar is in december vrijgelaten.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/08-01-2013/inspectie-jeugdzorg-onderzoekt-zedenzaak


               Terug naar Alle artikelen Jeugdzorg Dark horse
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/2012/04/alle-artikelen-jeugdzorg-dark-horse.htm

1 opmerking: